Ένα στάδιο κρίσιμο, όχι μόνο για τα οικονομικά μας, αλλά για ολόκληρο το brand μας.
Επηρεάζει άμεσα την βιωσιμότητα μας, αφού καθορίζει όχι μόνο την τιμή πώλησης αλλά και την ποιότητα των προϊόντων μας.
Η σωστή επιλογή των υλικών μας μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση. Οι καιροί είναι δύσκολοι για όλους μας και ταυτόχρονα οι πρώτες ύλες μας είναι ένα πεδίο που δεν χωράνε εκπτώσεις.
Επιπλέον, οι πρώτες ύλες δεν είναι το μόνο κόστος που έχουμε. Πολλές φορές μάλιστα τα παράπλευρα κόστη είναι περισσότερα από τα ίδια τα υλικά.
Και φυσικά, μέσα στην τιμή των προϊόντων θα πρέπει να υπολογίσουμε και το κέρδος μας, αφού βιοποριζόμαστε από αυτό.
Ευτυχώς για εμάς, υπάρχουν τρόποι για να μειώσουμε τα κόστη μας, προσφέροντας ταυτόχρονα ποιοτικώς άριστα προϊόντα.
Ας εξετάσουμε μερικούς από αυτούς…
Τρόποι να μειώσουμε τα κόστη των πρώτων υλών:
1. Νέοι/Επιπλέον Προμηθευτές:
Πολλές φορές, είτε από συνήθεια, είτε από έλλειψη χρόνου, είτε επειδή είμαστε ικανοποιημένοι, μένουμε προσκολλημένοι σε συγκεκριμένους προμηθευτές.
Ωστόσο, ιδίως στην περίπτωση επώνυμων υλικών, είναι εξαιρετικά πιθανό να βρούμε ακριβώς το ίδιο υλικό σε καλύτερη τιμή, σε κάποιον άλλον προμηθευτή, στον οποίο μάλιστα μπορεί να βρούμε και αρκετές ισάξιες – και ορισμένες φορές και καλύτερες – εναλλακτικές των μη επώνυμων υλών που χρησιμοποιούμε.
Μία έρευνα αγοράς λοιπόν, συχνά πυκνά, είναι εξαιρετικά χρήσιμη.
Πόσω μάλλον σε περιόδους πριν τις γιορτές, που και οι προμηθευτές θέλουν να πουλήσουν με την ίδια λαχτάρα όπως κι εμείς.
2. Προμήθεια Υλικών Από Ιδιώτες:
Σαφώς και πρόκειται για κάτι ευκαιριακό, δεν παύει όμως να είναι σωτήριο πολλές φορές.
Πολλοί συνάδελφοι μας πωλούν υλικά που δεν χρειάζονται πλέον, ενώ δεν είναι λίγοι κι εκείνοι που ξεκίνησαν να πειραματίζονται με τις κατασκευές και για τον χι ψι λόγο τελικά δεν ασχολήθηκαν.
Σε αυτήν την κατηγορία προσθέστε επίσης όσους κλείνουν την επιχείρηση τους, λόγω π.χ. συνταξιοδότησης, και πουλούν το εμπόρευμα τους σε τιμές κόστους.
Τέλος, είναι και οι άνθρωποι που δεν έχουν καμία σχέση με τον χώρο αλλά πουλούν προσωπικά τους αντικείμενα αμεταχείριστα ή σε άριστη κατάσταση, και από τα αντικείμενα αυτά εμείς μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε στις κατασκευές μας.
Προσωπικά, έχω επωφεληθεί πολλές φορές από τέτοιες ευκαιρίες είτε πουλώντας όσα δεν χρησιμοποίησα τελικά, είτε αγοράζοντας.
Και για να είμαι ειλικρινής, ορισμένα από τα άτομα από τα οποία αγόρασα έχουν γίνει και μόνιμοι πελάτες μου.
Ο καλύτερος τρόπος για να επωφεληθείτε από τέτοιες ευκαιρίες είναι να εγγραφείτε σε sites αγγελιών, να αναζητήσετε αυτά που χρειάζεστε και να αποθηκεύσετε τις αναζητήσεις ώστε να ειδοποιήστε όταν υπάρχει κάποια νέα αγγελία.
Επίσης, μπορείτε να “ακολουθήσετε” και πωλητές που σας ενδιαφέρουν.
Επιπλέον, μπορείτε να γίνετε μέλος σε ομάδες αγοραπωλησιών στα social media.
Πέραν του να παρακολουθείτε τις αναρτήσεις σε αυτές τις ομάδες – που ομολογουμένως είναι πάρα πολλές και συνήθως άσχετες με αυτά που ψάχνουμε – μπορείτε να αναρτήσετε κι εσείς ένα post αναζήτησης με το τι ακριβώς ζητάτε.
Ένα post την φορά, ώστε να μπορείτε να το ελέγχετε εύκολα.
Και φυσικά, ζητήστε από τους φίλους και τους συγγενείς σας να σας ειδοποιούν όταν πέφτει κάτι παρόμοιο στην αντίληψη τους.
Μην ξεχάσετε, στην περίπτωση που αγοράζετε από ιδιώτη εξ αποστάσεως, πριν προβείτε σε οποιαδήποτε απόφαση να ζητήσετε να δείτε ένα video του αντικειμένου.
Ζητήστε επίσης από τον πωλητή να γράψει κάτι συγκεκριμένο σε ένα χαρτάκι (την λέξη καλημέρα ας πούμε) και να βάλει το χαρτάκι δίπλα στο αντικείμενο.
Με αυτόν τον τρόπο, διασφαλίζετε όσο το δυνατόν ότι όντως έχει το συγκεκριμένο αντικείμενο, σε τι κατάσταση βρίσκεται και συνήθως τις διαστάσεις του και άλλες λεπτομέρειες (π.χ. την υφή ενός υφάσματος) που δεν είναι δυνατόν να φανούν σε φωτογραφίες.
3. Εκπτώσεις – Προσφορές – Οικονομικές Συσκευασίες:
Προσπαθήστε όσο μπορείτε να αγοράζετε τα υλικά σας μαζεμένα. Εκτός του ότι στις περισσότερες περιπτώσεις αποφεύγετε τα μεταφορικά κόστη, δεν είναι λίγες οι φορές που προσφέρεται έκπτωση σε παραγγελίες πάνω από κάποιο συγκεκριμένο ποσό.
Ομοίως, καλή ιδέα είναι να συνδυάζετε τις αγορές σας με εκείνες κάποιου φίλου ώστε να επωφεληθείτε περισσότερο και οι δύο.
Επίσης, ορισμένα eshops προσφέρουν επιπλέον εκπτώσεις με την επιλογή συγκεκριμένου τρόπου πληρωμής ή/και αποστολής.
Αντίστοιχα, συμβαίνει και το αντίθετο. Συχνά, ορισμένοι τρόποι πληρωμής έχουν επιπλέον χρέωση.
Τέλος, επιλέξτε σοφά τις συσκευασίες που αγοράζετε. Μεγάλες συσκευασίες για υλικά που χρησιμοποιείτε πολύ, μικρές για υλικά που αγοράζετε για πρώτη φορά ή που δεν χρησιμοποιείτε συχνά.
4. Ανακύκλωση – Επαναχρησιμοποίηση:
Μία λύση ιδιαίτερα χρήσιμη για τις περιπτώσεις δειγμάτων.
Πολλοί από εμάς – αν όχι όλοι – έχουμε φτιάξει δείγματα που απλά βρίσκονται ξεχασμένα σε κάποιο ντουλάπι. Είτε δεν βγήκαν όπως τα σχεδιάζαμε, είτε τροποποιήσαμε το σχέδιο τόσο που πλέον δεν μας είναι χρήσιμα, είτε δεν ήταν αρκετά καλά ώστε να πουληθούν, είτε τα φτιάξαμε εξ αρχής μόνο για φωτογράφηση.
Αποσυναρμολογώντας τα, μπορούμε να φτιάξουμε γρήγορα νέα δείγματα μειώνοντας τα κόστη μας.
Είναι μία ιδιαίτερα καλή πρακτική στις περιπτώσεις νέων προϊόντων, πάνω στα οποία ακόμα πειραματιζόμαστε.
5. Ο Χρόνος Είναι Χρήμα:
Συνήθως αυτό που εξετάζουμε στην επιλογή υλικών είναι η ποιότητα και η τιμή του.
Υπάρχει όμως κι ένα επιπλέον κριτήριο που μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά κοστοβόρο ανάλογα με το τι φτιάχνουμε. Κι αυτό είναι η εφαρμογή του υλικού.
Σας δίνω ένα παράδειγμα…
Ας πούμε ότι το τελικό προϊόν είναι ένα σουβέρ και πρέπει να επιλέξουμε βερνίκι. Επιλέγουμε ένα βερνίκι φθηνότερο που όμως κάνει 24 ώρες για να στεγνώσει.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι για 24 ώρες το λιγότερο δεν μπορούμε να επεξεργαστούμε το αντικείμενο. Αντίθετα, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί ώσπου να στεγνώσει εντελώς.
Αντίστοιχα, δεσμεύουμε και τον χώρο στον οποίο στεγνώνουμε το σουβέρ.
Σε περιόδους όπως αυτή των πασχαλινών αγορών, που στόχος είναι να εξυπηρετήσουμε ταυτόχρονα όσες περισσότερες παραγγελίες μπορούμε, όλα αυτά περιορίζουν σημαντικά τον αριθμό των παραγγελιών που μπορούμε να αναλάβουμε ταυτόχρονα.
Κατά συνέπεια, το βερνίκι αυτό αν και φθηνότερο, κατ’ ουσίαν μας κοστίζει χρήματα.